1 Doplňte veškeré kapaliny
Při vypnutém motoru zkontrolujte hladiny kapalin posilovače řízení, brzdovou kapalinu, chladicí kapalinu a motorový olej. Ten možná už bude třeba vyměnit spolu se vzduchovým filtrem. Je-li příliš zanesený, může výrazně zvýšit spotřebu paliva. Zjistěte hladinu v posilovači řízení, aby dosáhla značky na měrce. Je-li nízká, přečtěte si uživatelskou příručku a dokupte kapalinu vhodnou pro své vozidlo.
2 Stěrače a ostřikovače skel
V zimě se stěrače spolu s ostřikovačem využívají mnohem více než v létě, a proto stírací lišty nezapomeňte vyměnit v předstihu. Samozřejmostí je kontrola funkčnosti ostřikovací soustavy a výměna letní náplně ostřikovače za zimní. Do ostřikovačů raději použijte kapalinu s odolností do -30 °C (do chladicího systému i lepší).
Kontrola účinnosti stíracích lišt je jednoduchá – na okna nastříkejte směs vody z ostřikovačů (tím prověříte i jejich funkčnost) a nechejte stěrače dvakrát přejít po skle. Pokud zůstávají pod lištami místa, která nejsou utřená, lišty se stěracími gumami je třeba ihned vyměnit.
3 Překontrolujte, zda nevytéká kapalina
I malé úniky oleje či vody se mohou změnit ve vydatné prameny, jen co opustíte město. Každý zjevný únik je třeba dát odborně prohlédnout v autoservisu. Nejběžnější zdroje úniků kapalin jsou chladič, olejová vana, převodovka, hadice a trubky posilovače řízení, hadice topení a chladič. Zkontrolujte těsnost pomocí baterky. Zaznamenejte si barvu kapaliny a vysledujte stopy kapalin směrem k jejich zdroji. Nemáte-li garáž, prohlídku vám za pár korun provedou rovnou v servisu a můžete ji spojit i s výměnou letních pneumatik a případnou opravou vozidla.
4 Natankujte plnou nádrž
Jestli je možné očekávat velmi nízké teploty, je lepší dolít do nádrže i speciální aditiva zabraňující zamrzání nafty a dotankovat plnou nádrž kvalitním palivem. Jezděte s dostatečným množstvím. Můžete se zdržet v kolonách, navíc na horách může být dostupnost čerpacích stanic horší.
Náš tip: Pojedete-li do zahraničí, určitě si prostudujte místní předpisy, co všechno je třeba mít povinně v autě. Nikdy nesmíte vyjet na cestu bez platných dokladů. Zabezpečte si vhodné pojištění (např. povinné s rozšířenými asistenčními službami – velmi vhodné v případě využití odtahové služby), cestovní, resp. úrazové, a to pro všechny spolucestující.
5 Stav všech řemenů
Náhradní řemeny lze snadno koupit a preventivně vyměnit ve městě. Když se však pokazí, po cestě či na chatě může být těžké rychle sehnat náhradní řemen. Při kontrole mírně vytočte řemen v příčném směru, abyste mohli pozorovat trhlinky nebo opotřebení. Dejte vyměnit natržený, opotřebovaný nebo roztřepený pohonný řemen.
6 Zkontrolujte venkovní světla
Snadno se kontrolují a jejich výměna je levná. Čísla žárovek a postupy výměny jsou uvedeny v uživatelské příručce. Otočte klíčem do polohy „zapalování“ (není nutné nastartovat motor). Ovládejte směrová světla, brzdová světla a rezervní světla a v garáži přímo z místa řidiče zkontrolujte, zda vidíte před sebou, resp. ve zpětném zrcátku, odrazy zapínaných světel. Vykonejte kontrolu předních světlometů, potkávacích, dálkových, parkovacích, brzdových, mlhových, obrysových a dalších provozních světel.
7 Pozor na tlak v pneumatikách
Nízký tlak vzduchu v pneumatikách způsobuje vyšší spotřebu paliva, rychleji se opotřebují a více se zahřívají. Horké pneumatiky jsou náchylnější k „vybuchnutí“, tedy explozi při jízdě po dálnici, což může být opravdu nebezpečné, i když se to děje hlavně v létě. Před odjezdem z města je překontrolujte (včetně rezervního kola). Na nálepce umístěné na dveřích řidiče nebo na sloupku dveří najdete správný tlak vzduchu pro své vozidlo. Pokud štítek chybí, přečtěte si uživatelskou příručku. Tlak vzduchu v pneumatikách měřte vždy tehdy, když jsou pneumatiky studené, což v zimě určitě budou.
Proč měnit gumy?
Speciální směs a dezén
Gumová směs zimních pneumatik je měkká, což zabezpečí zvýšenou přilnavost hlavně na zledovatělém povrchu. Zimní dezény zvyšují záběrové vlastnosti v hlubokém nebo kašovitém sněhu.
Letní si ušetříte
Přezouváním na zimu dvojnásobně prodloužíte životnost letních pneumatik. Využívejte tedy zimní i letní soupravu plášťů.
Kdy je třeba přezouvat?
U nás je používání zimních pneumatik povinné od 15. listopadu do 31. března, je-li na vozovce souvislá sněhová nebo ledová vrstva. Pokud vás v takovýchto podmínkách přistihne policie na letních gumách, můžete dostat pokutu ve výši až 2 500 Kč, proto je lepší měnit pneumatiky v předstihu. Jízda na letním náhradním kole v zimním období je však možná při nouzovém dojezdu, tedy pokud jste opravdu měli defekt a použijete rezervu, kterou po příjezdu na místo vyměníte za předepsanou pneumatiku.
Brzdný účinek
Zimní pneumatiky mají v zimních podmínkách (pod +7 °C) zlepšený brzdný účinek, akceleraci i stabilitu v zatáčkách. V oblastech, které jsou většinu zimy zasněžené, je výhodnější obstarat si na zimu užší pneumatiky. Menší styčná plocha s podkladem zvyšuje přítlak a dezén tak na sněhu méně prokluzuje. Tam, kde jsou většinou mokré nebo suché cesty, doporučujeme používat přes zimu širší pneumatiky. Díky větší styčné ploše s vozovkou zabezpečují vyšší stabilitu vozidla při jízdě v přímém směru i v zatáčkách.
Stano radí: „Nejlépe je projít si kontrolní seznam s dvoutýdenním předstihem před odjezdem, takže v případě nutnosti opravy budete mít čas na odborný servis vozidla.“
Text: Stanislav Botur
Foto: isifa/Shutterstock
Zdroj: časopis Recepty prima nápadů