Jaký přístřešek vybrat?
Na trhu existuje velký výběr hotových dřevěných nebo hliníkových konstrukcí. Materiál přizpůsobte stylu domu a zahrady. Dřevěný přístřešek na auto bude na rozdíl od hliníku potřebovat pravidelnou údržbu a ochranný nátěr ještě před stavbou. Práce s hliníkovým přístřeškem na auto bude jednodušší a lehčí, dřevo však v exteriéru vypadá přirozeněji.
Vyberte správné místo
Předtím, než začnete přístřešek vybírat a stavět, měli byste už mít jasno v tom, kde bude stát a pro kolik vozidel se bude budovat. Standardem je délka 5 metrů pro jedno auto, šířka 3 metry a výška 2,8 metrů. Myslete i na rezervu a dostatek místa na parkování. Důležité je také nezapomenout na ohlášení stavby a získání stavebního povolení. V případě rozsáhlejších staveb nad 25 metrů čtverečních musí být tato povinnost splněna. Zpravidla platí, že povolení na přístřešek se získá jednodušeji než například pro výstavbu garáže.
Co připravit před stavbou?
Přístřešek pro auto může být montovaný z předem připravené konstrukce nebo postaven podle individuálně vytvořeného plánu. Ideální je, pokud potřebný materiál a prvky konstrukce budou připravené do požadovaných rozměrů už při samotné koupi. V opačném případě je nutné všechny části před zkracováním a řezáním několikrát přeměřit. Při samotné stavbě je důležité řídit se podle plánu nebo návodu a půdorys přesně vyměřit.
Dobře udělanou základovou desku musí tvořit pevná, vodorovná plocha. Nejlépe betonová deska nebo zámková dlažba. Variantou je použití zemních vrutů s připevněným samonosným roštem. Předem si promyslete, jaké zastřešení bude váš nový přístřešek na auto mít. Na střechu můžete použít asfaltovou střešní krytinu, bitumenové desky nebo střešní krytinu plechovou.
Jak postavit přístřešek na auto?
V prvním kroku se vykopou jámy pro čtyři základové patky, které by měly sahat do nezámrzné hloubky, tedy minimálně do hloubky 60 cm. Tím se zabezpečí stabilita stavby i v zimních měsících. Na dno se nasype menší vrstva štěrku, zalije se betonem, do kterého se umístí ocelové kotvící prvky a na ně se nasunou nosné sloupy. Beton je potřeba nechat 4-5 dní schnout, až následně lze pokračovat ve stavbě.
Ze dvou sloupů, dvou vzpěr a jedné vaznice – vodorovný trám – se připraví přední a zadní trám. Vaznice se připevní na horní část sloupu, důležité je používat vodováhu a mezi těmito prvky hlídat 90° úhel. Mezi připevněnou vaznici a sloup se vloží vzpěra a každé spojení se zajistí vždy minimálně na dvou místech z obou stran. Před samotnou montáží trámů se do sloupů vyvrtají otvory na kotvící prvky. Zadní sloupy by měly být minimálně o 10 cm níž než přední, aby se zachoval dostatečný spád přístřešku.
Trámy se postaví na kotvící prvky v patkách a přišroubují se. Na vztyčenou konstrukci se umístí okrajové krokve, které spojí přední trám se zadním. Mezi takto nasazené okrajové krokve a sloupy se vloží vzpěry a opět se připevní na dvou místech z každé strany. V případě, že není zjištěna žádná odchylka, mohou se na vaznice připevnit ostatní krokve. Důležité je dodržovat mezi nimi stejnou vzdálenost.
Podrobnější návod Jak postavit přístřešek na auto, seznam materiálu a potřebného nářadí, si přečtěte na webu hornbach.cz.
ZDROJ: PR článek společnosti Hornbach