Nejdůležitějším a pracovním prvkem každé pily je lišta s pracovním řetězem. Řetězy se vyrábějí z vysoce kvalitní oceli, v různých velikostech a s odlišným počtem zubů. Slabší modifikace benzinových pil, ale také elektrické a aku modely, mají běžně v základní výbavě lištu o délce 30 až 35 cm, silnější modely pak nejčastěji v délkách 38, 42 nebo 45 cm. Profi pily pro lesnictví používají lišty až 70 cm dlouhé. Pracovní řetěz je veden v drážce lišty několika zuby, přičemž kluzné plochy jsou vlhčeny olejem.
ELEKTŘINU NA MENŠÍ ZAHRADY
Základní volbu pro méně náročné uživatele, kteří vlastní menší zahrádky, představují elektrické pily. Elektromotor takové pily disponuje běžně výkonem kolem 2 kW, přičemž platí – čím více výkonu je k dispozici, tím lépe.
PILY E SLEKTROMOTOREM NAPŘÍČ
Jejich hlavní výhodu představuje nízká cena a jednoduchý systém náhonu řetězu, určitou slabinu naopak představuje obtížnější prořezávka stromů tam, kde je hustá koruna, plná silnějších větví. Je to z toho důvodu, že taková pila má principiálně větší šířku a tudíž se s ní v korunách hůře manipuluje.
PILY S ELEKTROMOTOREM ULOŽENÝM PODÉLNĚ
Tento způsob instalace pohonné jednotky do pily je poněkud nezvyklý, ale zato nadčasový. S takovou pilou můžete parádně prořezávat stromy, protože celá pila je úzká a tudíž manipulace bývá hračka i v úzkých prostorách. Systém pohonu je trochu složitější, neboť pro takový přístroj se musí využít ozubené soukolí, měnící pohyb z jedné roviny na druhou. Běžné provedení elektrických pil renomovaných výrobců koupíte už za dva tisíce, pily s motorem podélně pak přijdou na dvounásobek.
BENZÍN NA ZAHRADU I DO LESA
Benzinové pily jsou určeny těm uživatelům, kteří mají velkou zahradu, sad nebo les a potřebují opečovávat větší množství stromů. Spalovací motor, využitý v řetězových pilách, je výhradně dvoutaktní, mazaný mastnou směsí Naturalu a doporučeného oleje v poměru nejčastěji 1:50. Pro záběh nového motoru se doporučuje poměr mísení zvýšit na 1:40 po dobu prvních deseti motohodin, kdy si jednotlivé díly vymezují vůle. Na konci záběhu bývá nejčastěji problém s během motoru, protože vlivem bohatší směsi motor na volnoběhu zhasíná. Tento problém řeší seřízení, provedené zásadně v autorizovaném servisu.
HOBBY MODELY
Jsou nejnižší řadou benzinových pil s válcem připevněným k plastové skříni motoru. Najdou se však i výjimky, kdy motor pracuje v takzvané malé skříni – jeden díl se skládá z válce s přírubou, zatímco dílem druhým je protikus, tvořený kovovým víčkem z hliníku. Celý komplet je pak uzavřen v plastovém skeletu. Toto řešení zajišťuje lepší vlastnosti než spojení kov – plast. Především plastová skříň, ve které běhá klikový mechanismus, se časem může vlivem tepelné degradace zkroutit, čímž přivodí majiteli značné problémy s následným přisáváním vzduchu pod válcem. U malé kovové skříně jsou tyto problémy prakticky vyloučeny. Hobby modely nemají seřiditelné olejové čerpadlo, pro usnadnění startu jsou vybavovány primerem – nastřikovačem paliva. Řezací lišta je dlouhá do 35 cm. Řetězové kolo nelze vyměnit samostatně, dodává se pouze v kompletech se spojkovým bubnem. Útlum vibrací motoru zajišťují pryžové silentbloky.
FARMÁŘKY
Mají už lepší a modernější konstrukci, určenou do tvrdších podmínek. Zdvihový objem motoru se pohybuje od 40 do 50 cm3. Některé modely mají řadu prvků převzatých z těžařských modelů. Jmenujme skříň motoru z lehkých slitin, až šestikanálovou vyplachovací techniku, seřiditelné olejové čerpadlo a útlum vibrací pomocí kovových pružin. Vícekanálová technika snižuje emise a podporuje víření směsi v motoru, čímž zároveň podporuje i dokonalejší promísení se vzduchem; výsledkem je nízká spotřeba a vysoký točivý moment. U slabších provedení můžeme stále narazit na zde nepříliš populární klikovou skříň z plastu. Délka lišty je v tomto případě až 45 cm, řetězové kolo bývá v kompletu se spojkovým bubnem jako u hobby provedení.
PROFI PILY
Využívají nejmodernějších prvků. Objem sahá od 46 do 120 cm3. Skříň motoru je odlita z hořčíku, u vyšších obsahů nechybí ani dekompresní ventil pro odlehčený start, můžeme se setkat i s vyhřívanou rukojetí. Řetězové kolo je prstencové, měnitelné samostatně. Lišta má délku od 45 cm výše podle provedení.
Ceny začínají zhruba na 6000 Kč v kategorii hoby s kovovým karterem. Pokud přidáme další dvě tisícovky, můžeme mít už kvalitní lehkou farmářskou pilu. Profesionální modely začínají na 13 000 Kč, těžařské modifikace pak běžně přesáhnou i 20 000 Kč.
EXTRA TIP: AKU ŘETĚZOVÁ PILA
Velmi nároční zákazníci, vyžadující malou hlučnost a nezávislost na přívodu elektrické energie, určitě sáhnou po některém z AKU modelů. Zde se podařilo výrobcům poměrně solidně skloubit vlastnosti elektrických modelů s benzinovými. Kompaktní stavba, nízká hlučnost, nízká váha a veliká dávka točivého momentu – to jsou přednosti, které jasně hovoří pro akumulátorové pily. Nevýhodu představuje především nutnost častějšího nabíjení akumulátoru, který ale díky moderním technologiím vydrží napájet pilu energií až jednu hodinu. Pokud chceme pracovat déle, je nejlepší mít v záloze akumulátor druhý, který jen vyměníme za vybitý. Prodejci nabízí k těmto modelům i rychlonabíječe, které jsou schopné baterie nabíjet za podstatně kratší dobu, než je tomu u klasických nabíječek; většinou stačí jedna až dvě hodiny a bateriový článek je nachystán k použití.
Samostatnou kapitolou AKU řetězových pil je jejich cena: musíte se připravit na částky, atakující 15 000 Kč. Takové výrobky však rozhodně ocení nadšenci, kteří požadují vysoce moderní přístroj s jednoduchou obsluhou, nenáročnou péčí a hlavně velice levným provozem.
VYZKOUŠEJTE PŘED KOUPÍ
Před nákupem nového stroje si u prodejce vyžádáme možnost vyzkoušet přístroj v ostrém provozu. Jedině tak je možné si celé zařízení dokonale osahat, zjistit, jak se nám s ním pracuje a jestli nám vyhovuje i po stránce ergonomie. Při koupi si necháme vysvětlit vše kolem provozu a údržby, přitom dbáme na pečlivé vyplnění a následné uschování účtenky a záručního listu pro případ, že by bylo nutné pilu reklamovat. Celá řada prodejců nabízí možnost dovozu stroje až domů a zaškolení obsluhy na místě, přitom vše bývá zcela běžně zdarma, poskytované v rámci poprodejního servisu. Některé prodejní organizace mají záruční dobu delší než dvě léta, ale před koupí si důkladně prostudujte všobecné podmínky, abyste nebyli překvapeni. Například
na poškození přístroje kvůli použití špatného benzínu se záruka nevztahuje.
POZOR NA ZRANĚNÍ
Zvláštní pozornost musíme věnovat technologii řezání dřeva s řetězovou pilou. Řezání provádíme výhradně spodní stranou lišty. Pokud řežeme špičkou lišty, případně jejím vrškem, vystavujeme se nebezpečí vzniku zpětného vrhu, který vymrští celý přístroj proti obsluhující osobě.
Stejně tak dbáme na to, abychom pilu s benzinovým pohonem startovali zásadně ze země. Když budeme startovat ve vzduchu prudkým trhnutím, poškozujeme tím startovací mechanismus. Navíc si každý jistě dokáže domyslet důsledky v případě, že by pila spadla třeba na beton. Vzešla by z toho minimálně velice drahá oprava.
Autor: Jaromír Malich
Foto: autor a archiv firem