Vysoká pořizovací cena elektrických vozů byla vždy považována za největší brzdu rozvoje elektromobility. Příznivou zprávou je to, že v této oblasti ceny skutečně klesají. Pro důkaz se vraťme do roku 2020, kdy byl na český trh uváděn hatchback Peugeot e-208. V tomtéž roce dokonce získal nejprestižnější ocenění v automobilové branži, titul Evropské auto roku, a to zejména díky dokonalému technickému řešení elektrického pohonu. Když tento model přišel k nám, jeho nejdostupnější elektrická verze se prodávala za 810 000 korun. Dnes pořídíte elektrický Peugeot e-208 o stejných parametrech o jedenáct tisíc korun levněji. Podobným cenovým vývojem prošlo i elektrické městské SUV Peugeot e-2008. Za to byste na konci roku 2020, když dorazilo na český trh, zaplatili o patnáct tisíc korun více než dnes.
Možná vám pokles ceny o jedenáct či patnáct tisíc nepřijde nijak zásadní, je ovšem třeba vzít v úvahu celkový cenový růst na českém automobilovém trhu. Zatímco dvěstěosmička s benzínovým motorem se v roce 2020 prodávala za 325 000 korun, dnes se srovnatelná verze prodává za 399 000 korun, což je o 23 procent víc. V tomto srovnání vyjde cenový vývoj elektrické verze velmi příznivě.
Cena sice klesla, ale dojezd se naopak příjemně zvýšil. U standardní verze Peugeotu 208 oproti roku 2020 narostl u o 22 kilometrů na současných 362, a u Peugeotu 2008 o 32 kilometrů na 342. Navíc si můžete připlatit za vyšší dojezd. Za zhruba 40 tisíc korun navíc dostanete vůz, který ujede na jedno nabití přes 400 kilometrů, což je o pětinu víc než před čtyřmi roky.
Nicméně značka Peugeot nabízí i větší elektrické modely, u kterých je dojezd ještě mnohem vyšší. Jedná se zejména o atraktivní elektrické SUV Peugeot 3008, které ujede na jedno nabití až 700 kilometrů. Jeho větší bratr, prostorný sedmimístný Peugeot 5008, jich zvládne 664. Touto kombinací sedmi míst a obřího dojezdu je Peugeot 5008 dokonce unikátem v rámci evropského trhu. Žádná jiná značka takový vůz v tomto segmentu nenabízí.
Obě esúvéčka, jak 3008, tak 5008, se dodávají v několika elektrických variantách: 210, 320 nebo 230 k, s dvěma úrovněmi dojezdu a jako dvoukolka či čtyřkolka. Baterii o kapacitě 96,9 kWh v rychlodobíječce dobijete z 20 na 80% za pouhých 27 minut. Lepší a levnější je ovšem dobíjet doma. Zejména jste-li majitelem fotovoltaických článků. Obří baterie auta totiž dokáže pojmout až desetkrát víc energie než běžná domácí úložiště. To oceníte hlavně v létě, kdy auto spolyká přebytek sluneční energie, který by jinak zbůhdarma přetekl do energetické sítě. S takovou zásobou elektřiny jezdíte bez problémů celé jaro, léto i začátek podzimu zadarmo. I když ale fotovoltaiku nemáte a nakupujete energii za plnou částku, stále jezdíte přibližně pětkrát levněji než na benzín či naftu.
GALERIE
Zdroj fotek: AP
Autor: Radka Matthey
Zdroj: PR článek P Automobil Import s.r.o