Zahrada

Češi už nechtějí o prázdninách spoléhat jen na slunné počasí

Češi se začínají po ekonomické krizi oklepávat a znovu se pustili do zpříjemňování svého bydlení. Projevilo se to například i v poptávce po bazénech

Menší počet dnů volna vybraných najednou, mnohdy preference domova před cizinou. I tak vypadá v posledních letech dovolená v Česku. Více času stráveného místo na cestách doma tak spoustu lidí přimělo rozvažovat, čím si léto zpříjemnit. A právě bazény se znovu vracejí na výsluní, a to včetně těch finančně nákladnějších. Potvrzuje to například Martin Svoboda ze společnosti Balarepo vyrábějící laminátové zapuštěné bazény: „Po útlumu, který jsme zaznamenali v letech 2008 až 2012, pociťujeme od roku 2013 zase nárůst.“ Podle předběžných odhadů očekává firma oproti minulému roku zvýšení poptávky o zhruba 35 procent.

Přestože dle jeho slov zájemci o tento druh bazénů nehledí na každou korunu a rádi doplní bazén o různé technologie, i zde se projevila větší finanční opatrnost – největší zájem tak je o bazény ve středních cenových kategoriích kolem zhruba 180 tisíc korun. „Zhruba 80 procent našich zákazníků tvoří rodiny s dětmi,“ popisuje Svoboda typické zájemce. Potvrzuje tak současný trend, kdy podobný bazén už není vnímán jako atribut luxusu, ale spíše lehce nadstandardní užitková věc zpříjemňující život.  „Velmi často při jednáních od zákazníků slyšíme, že bazén volí jako alternativu místo ježdění na dovolenou,“ říká Martin Svoboda. Roli při jeho pořízení mnohdy hrají i zdravotní důvody a možnost mít kvalitu vody vždy pod vlastní kontrolou.

Posun nastal i ve vnímání využití bazénu. Čechy už přestalo bavit snášet často vrtkavé letní počasí, mnozí si navíc chtějí koupací sezónu co nejvíce protáhnout. „Při vlastní výstavbě bazénu řeší jeho zastřešení zhruba polovina zákazníků. Další se pro jeho realizaci rozhodnou až dodatečně, když vidí, že zbytečně přicházejí o pobyt ve vodě třeba kvůli chladnějšímu létu. Ve výsledku tak je zastřešených zhruba 75 procent našich bazénů,“ dodává Svoboda a potvrzuje, že za poptávkou přitom také často stojí sousedské vztahy. Pokud si jedna rodina v lokalitě pořídí bazén, zanedlouho přijde z dané oblasti další objednávka.