Před započetím kroků údržby se nejprve věnujte důkladné očistě. Sekačky, zahradní traktory, jednoosé malotraktory, křovinořezy a řetězové pily používáte od jara do podzimu nejvíce, tudíž jim je třeba věnovat alespoň několik minut, kdy se přesvědčíte o stavu komponent, přenášejících točivý moment, které podléhají běžnému opotřebení.
Motorový olej
Motorové oleje slouží ve čtyřtaktních motorech k mnoha účelům: mažou, čistí třecí plochy a odvádějí teplo, vzniklé třením a spalováním. Spousta uživatelů se však při jejich provozu dopouští mnoha zásadních chyb, které přímo souvisejí se životností pohonné jednotky. Olej buď nevymění včas, čímž dochází ke zvýšení spotřeby a značnému opotřebení motoru, nebo nakupují zcela nevhodné automobilové specifikace, jež se ve vzduchem chlazených motorech přehřívají, neboť tyto pracují s mnohem vyššími provozními teplotami. Výsledkem je zakarbonování spalovacího prostoru, poškození pístních kroužků a následná ztráta kompresního tlaku, což znemožňuje nastartování.
Před zimním obdobím je však u sezonně používaných strojů zbytečné olej měnit, v motoru jej ponecháme až do jara a vyměníme až po prvním startu, kdy se rychle prohřeje, čímž zmenší svoji hustotu a půjde lépe vypustit. Pro miničtyřtakty křovinořezů využívejte specifikaci 10W-30, kterou seženete ve 100 ml balení. Sekačkovým motorům s rozvodem SV stačí olej minerální specifikace SAE 30 nebo 15W-40; výkonnější a modernější jedno a dvouválce s rozvodovým ústrojím OHV a OHC pak nejlépe svědčí polosyntetické 10W-30 či 10W-40, druhý jmenovaný je vhodný pro značně namáhané pohonné jednotky díky jeho vyšší tepelné stabilitě. U celoročně používaných strojů se vyplatí olej před nástupem zimy vyměnit a využívat nejmodernější syntetické oleje třídy 5W-40, zlepšující startovatelnost za hlubokých mrazů.
Benzin a problémy s biosložkami
Dnešní moderní motory mají značné problémy s citlivostí na obsah biosložek v palivu. Je to způsobeno značně jemným nastavením karburátorů a tryskami s velmi malým průřezem. Pokud stroj přes zimu nepoužíváte, určitě jej vypusťte z nádrže a odkalte plovákovou komoru povolením drenážního šroubu nebo palivo vyjeďte z celé soustavy tak, až motor zhasne a nepůjde znova nastartovat. Je zcela zbytečné využívat stabilizátory paliva, když jde problémům předejít touto snadnou cestou. Předcházejte obtížím tak, že si budete kupovat vysokooktanová, prémiová paliva, která mají nižší procentuální zastoupení bioslžky, která napomáhá zanesení trysek a mikrokorozi tělesa karburace.
U dvoutaktních strojů postupujte stejně, přičemž v průběhu sezony je žádoucí nevytvářet velké zásoby palivové směsi, neboť dochází k postupnému oddělení složek od sebe, tudíž se postupně zhoršují mazací schopnosti a je zde riziko zadření a totálního zničení motoru. Veškeré zbylé zásoby čistého benzinu bez příměsí oleje můžete spotřebovat ve svém automobilu, čímž odpadá problém s jeho pozdější likvidací zjara.
Ostatní údržba motorů
Při údržbě se zaměřte i na vzduchový filtr a stupeň jeho znečištění. Je-li molitanová nebo papírová vložka silně zanesena, nezbývá, než ji vyměnit za novou. Silně znečištěný filtr má vyšší odpor; tím vzrůstá spotřeba paliva, což poznáte podle černých elektrod na zapalovací svíčce. Některé silné sekačkové motory (Briggsy řady 800, Honda GSV 190A) mají ve standardní výbavě tento filtr dvojitý – předfiltr je jemný molitan, hlavní pak s papírovou vložkou. Toto řešení značně prodlužuje životnost filtrační vložky.
Pokud se stroj používá ve značně prašném prostředí, demontujte startovadlo a vyčistěte prostor pod ním. Zaměřte se na nečistoty, které by mohly snížit nebo omezit průtok chladicího vzduchu k válci. Křovinořezy mají v tomto výhodu – jejich pohonné jednotky pracují s dokonalým zakrytováním a ventilátorem, umístěným na straně odstředivé spojky, tudíž se znečištění eliminuje.
Převodové skříně a mechanismy
Jednoduché řemenové převody mají údržbu vcelku jednoduchou. Stačí, pokud provedeme pohledovou kontrolu stavu řemenů a chodu napínacích kladek. Všechny vodicí kladky musejí chodit zlehka a bez zadrhávání, přičemž vadné ložisko v rolně se projeví zvýšenou hlučností a zahříváním. Většina klasických sekaček pro okrasné trávníky využívá řemenový převod ve stálém záběru – spojka pojezdu je umístěna uvnitř malé převodovky, tudíž stačí její stav kontrolovat pohledem. Je-li roztřepený nebo s poškozenými okraji, nezbývá, než jej vyměnit za bezvadný. U strojů, kde se ke spínání pojezdu využívá napínací kladky řemene, zkontrolujeme i chod páky, nesoucí tuto kladku. Není na škodu toto místo očistit a dodat pár kapek oleje, což zajistí lehký chod.
U převodových skříní se zaměřte na těsnost a stav oleje. Sekačkové převodovky mají náplň celoživotní. Jiné je to s většími skříněmi u jednoosých malotraktorů; vyžadují pravidelnou výměnu, kterou je vhodné provést po 100 motohodinách, ideálně každé dva roky. Olej do sebe totiž absorbuje vlhkost, a tím postupně ztrácí mazací schopnosti. Při výměně využijte olej hypoidní, pro vysoce zatěžované převody.
Zahradní traktory s hydrostatickou převodovkou také vyžadují údržbu. Pokud lze zjistit hladinu oleje, úkon provedeme, případně necháme náplň vyměnit v autorizovaném servisu. Křovinořezy používají jednoduché převodovky s kuželovým soukolím. Zde nic nezkazíte, když zkontrolujete těsnost spodního gufera a doplníte plastické mazivo na lithiové bázi.
Nože a řetězy
U sekaček, mulčovačů a traktůrků demontujte nůž z unašeče. Přesvědčte se, zda není ostří nadměrně poškozeno nebo otupeno. Díky kalení jsou nože vyrobeny z velmi tvrdé oceli, takže se běžným pilníkem špatně brousí. Malá stolní bruska představuje ideální řešení, přičemž z ostří je nutné během broušení odebírat jen malé množství materiálu, aby nedošlo k porušení vyváženosti. K vyvažování využijte například šroubovák, obrácený pracovní částí vzhůru, na ni nasaďte nůž a sledujte, na kterou stranu táhne. Z těžšího konce je třeba ještě trochu materiálu odbrousit, aby celý nůž stál na šroubováku v rovině. U bubnových a diskových sekaček není třeba vyvažovat, zde jen přeleštěte obě strany nožů; v sezoně je pak jen otočíte, bude-li třeba. Nezapomeňte je také natřít olejem a chránite je tak proti korozi.
Řetěz motorové pily můžete přeleštit pilníkem. Při větším otupení se vyplatí jej odnést do servisu, kde ho řádně nabrousí. Silně opotřebený řetěz, například s poškozenými řezacími zuby nebo články, ihned vyměňte za bezvadný.
Křovinořezy používají nejrůzněji tvarované vícebřité kotouče, které můžete místo broušení vyměnit za nové. Pokud je kotouč ostrý, podívejte se, zda na něm nejsou praskliny nebo jiná vážnější poškození. Podobně jako u sekaček i zde konzervujte běžným motorovým olejem.
Závěrečná konzervace
Po ukončení všech údržbářských prací stroj otřete hadrem, který je navlhčený motorovým nebo jiným olejem. Na plastové části můžete využít sprej se silikonovým olejem, jež oživí povrchy a zabrání usazování prachu. U strojů s benzinovým motorem opatrně ještě zatáhněte za startovadlo, píst nastavte ke konci kompresního zdvihu, což poznáte podle většího odporu. U dvoutaktních motorů dojde k uzavření kanálů, u čtyřtaktních pak ventilů; tento postup brání únavě ventilových pružin. Celkově pak vzdušná vlhkost neproniká do spalovacího prostoru.
Nejlepší je veškerou techniku přikrýt prodyšnou látkovou plachtou, pod níž nekondenzuje vlhkosti a neusazuje se prach. Nejvhodnějším místem pro uskladnění je dobře větratelný suchý prostor.
Připravil: Jaromír Malich; foto autor; vydáno v RPN 10/2013