S podomácku provedenou údržbou začínáme až tehdy, když celý stroj důkladně prohlédneme a zbavíme prachu. Nejprve se zaměříme na pohonnou jednotku. Z motoru vyšroubujeme zapalovací svíčku, očistíme ji a namontujeme zpět. Pokud nám v nádrži zbylo palivo ze sezóny minulé, vypustíme jej, sejmeme plovákovou komoru karburátoru a zkontrolujeme přítomnost nečistot, případně vody. Pak vše namontujeme na své místo, nalijeme čerstvý benzín a motor se pokusíme nastartovat. U výkonnějších fréz si můžeme pomoci přes elektrický startér, který nám výrazně usnadní námahu.
Poté, co jsme motor nechali zhruba dvě minuty běžet na střední otáčky, zhasneme jej a vypustíme olej. Používáme olej zimní specifikace pro sněhové frézy a jinou zahradní techniku, přičemž dobže poslouží 10W-30 nebo 5W-30. Automobilové oleje v žádném případě nepoužíváme! Po napuštění oleje ještě přeměříme jeho hladinu, která by měla být mezi ryskami.
Nakonec můžeme motor nastartovat a stroj vyzkoušet, zda-li funguje pojezd a pohon vlastního frézovacího šneku. Pro jistotu si seženeme střižné kolíčky, občas se stává, že při najetí do zledovatělé hmoty se tyto přestřihnou. U nových fréz nepanikaříme, když slyšíme, že rozběh šneku nebo zapnutí pojezdu provázejí kvílivé zvuky. Je to z důvodu nových řemenů, které se musí řádně usadit.
Co se stavebnicovým strojem?
Stavebnicové systémy jsou naší národní specialitou, podobně jako bubnové sekačky. Výhodou stavebnicového systému je, že na všechny práce využíváme pouze jednu pohonnou jednotku. A tak v létě můžeme sekat, mulčovat nebo sušit seno; na podzim zoráme políčko a v zimě použijeme sněhovou frézu. Pokud tedy používáme stroj celoročně, motor je nejlepší provozovat s polosyntetickými oleji, například 10W-30, které seženeme v každé prodejně zahradní techniky. Pokud bychom používali například olej minerální SAE 30 přes léto a na zimu se pak rozhodneme využít polosyntetický, máme zaděláno na pořádné problémy. Polosyntetický olej je více aditivovaný a řidší. Aditiva začnou postupně rozpouštět usazeniny, které se vytvořily při užívání původního druhu oleje. Často tak dochází k zadření motoru.
Při provozu v zimě z motoru odstraníme vložku vzduchového filtru a pokud nastanou tuhé mrazy, částečně zalepíme otvory nad startovacím zařízením. Je to z toho důvodu, že nebudeme pracovat se stále ,,podchlazeným“ motorem.
Nezapomínáme ani na kontrolu odstředivé spojky, řemenů a dalších komponent, které můžeme na stavebnicových strojích naleznout. Pojezdová převodovka si zaslouží kontrolu a případnou výměnu náplně. Jsou-li adaptéry hnány kardanovou hřídelí, pak připojovací hrdlo převodovky namažeme vazelínou.
Ochrana před korozí
Pracovní prostor frézy nastříkáme silikonovým olejem, což ochrání skříň před negativními vlivy zimního období, kdy se často používá posypová sůl. Nechráněné komponenty totiž po určité době začínají korodovat, nejsou-li vyrobeny z pozinkovaného plechu.
Připravil: Jaromír Malich; foto: autor a archiv firem; vydáno v RPN 10/2013