Zahrada

Velký test sekaček

Vybrat správný typ sekačky není jednoduché. Většinou SE rozhodujeme podle velikosti a členitosti plochy, ale dnes i dle designu. Postavili jsme vedle sebe 6 modelů s cenou od 10 000 do 26 000 Kč a zjišťovali, co který přinese zákazníkovi za výhody. Test nebyl vysloveně srovnávací, ale měl ukázat, co lze v dané cenové kategorii očekávat.

Připravil: Jaromír Malich, foto autor 

Jak test probíhal?

Prakticky všechny testované modely byly od dovozců převzaty ve skompletovaném stavu, u některých jsme skládali sběrací koš. Po nalití provozních náplní jsme začali s testováním, přičemž vše začínalo na trávníku s vlhkým porostem a výškou kolem 10 cm. Mnohem více než mulčování nás následně zajímalo, jak si dané stroje poradí s dalším, už značně přerostlým porostem, letos ještě nesekaným, dosahujícím výšky přes dvacet centimetrů. Byť někdo bude namítat, že takové zařízení není na tuto práci stavěno a je určeno především na pěstěné trávníky. Nicméně řadu potenciálních uživatelů právě tento fakt zajímá více, než například mulčování. Každému z nás se přece mnohdy stane, že tráva přeroste, protože třeba delší dobu pršelo nebo na sekání nebyl čas. Dobře zkonstruovaná a pečlivě vyladěná sekačka by to měla bez problémů zvládnout posekat. Také jsme se podívali na hlučnost jednotlivých modelů, přičemž u některých jsme byli velmi příjemně překvapeni. VeGA, LTS a Husqvarna generovaly shodně 92 dB, tišší byly Weibang s 90 dB, Stiga s 88 dB a Honda s 84 dB.

STIGA Turbo 53 S BW Plus H

Za rozumné peníze rozumná vStiga turboolba

Hned na počátku práce s touto pěknou sekačkou jsme byli příjemně zaskočeni, jak motor po prvním nalití benzínu startoval. Po vybalení, nalití oleje a benzínu stačilo jednou zatáhnout za startovací šňůru a mohli jsme pracovat. Sekačku vyrábí známá italská společnost Global Garden Products. Sama sekačka je konstrukčně solidně řešená, i v detailech je znát, že výrobce na stroji nijak nešetřil. Líbilo se nám, že disponuje pozinkovaným šasí a zadními velkými koly o průměru 30 cm; záběr stroje je 53 cm. Váha činí 42 kg. Novinkou v aktuální šarži stroje je dovybavení ukazatelem naplnění šedesátilitrového děleného koše a přípojka na umývání vodou. K pohonu zde posloužil známý motor Honda GCV 190 s autosytičem. A praktické vlastnosti této sekačky? Středně vysoká, ještě nepřerostlá tráva nedělá při sběru i přes použití univerzálního nože žádný problém, plnění koše můžeme označit jako naprosto pohodové. Menší obtíže nastaly až ve chvíli, kdy jsme vjeli bez koše na místo s přerostlým porostem. Sekačka se občas ucpávala, což se dá ale vyřešit dodatečnou koupí nože s vyhazovacími lopatami, univerzální nůž je montován standardně vzhledem k restrikcím EU, jako jsou hlukové normy ap. Vyzdvihnout musíme skvělou manipulaci, díky velkým kolům se se sekačkou velmi dobře pracuje v členitém a nerovném terénu. Jednorychlostní pojezd je přiměřený pomalejší chůzi. Rukojeti s měkčeným madlem a využitím hliníkových komponentů patří v dané cenové kategorii k tomu úplně nejlepšímu. Stroj je v prodejní síti k zakoupení za 14.490 Kč, což je podle nás rozumná částka, vezmeme-li v úvahu moderní konstrukci, silný a úsporný motor, zajímavý design s předním plastovým nárazníkem popřípadě s velkými zadními koly a solidní sběr při sečení běžného typu rekreačního trávníku.

Husquarna LCHusqvarna LC 53 B e:

Trochu na rozpacích

Husqvarna u nás exceluje vynikajícími křovinořezy a motorovými pilami, jejich sekačky zas až tak horkým zbožím nejsou. Nás zajímalo, jak bude pracovat sekačka s vyhazovacím tunelem. Vybrali jsme si dražší verzi LC 53 se záběrem 53 cm, vybavenou rotostopem. Sekačka jako taková působí už na pohled velmi robustně – a skutečně váží 47 kg. Základ stroje tvoří pozinkovaný skelet, vybavený plastovými doplňky, přední část vypadá poměrně efektně. Na rukojetích nechybí hliník a jednoduché rychlé nastavení spodní části. Vrchní část rukojeti s ovládacími prvky měla v případě testovaného kusu menší problém: před sečením jsme ji museli velmi silně utáhnout, jinak nedržela ve své poloze. Pojezdová kolečka nevykazovala vůli, avšak nastavení žací výšky bylo trochu problematičtější, ne vždy drželo ve své poloze. Musíme ale přihlédnout ke skutečnosti, že se jednalo o předváděcí stroj, zřejmě hojně používaný. Pro pohon posloužil moderní motor Briggs & Stratton série 750 s ventilovým rozvodem DOV a autosytičem. Pro někoho může být startování oříškem, neboť si musíte zvyknout, že při startu motoru není třeba držet žádnou hrazdu, motor nastartujete samostatně, teprve poté lze zapnout sečení. Rotostop je velká výhoda této sekačky, jen bychom uvítali i možnost regulovat otáčky, aby motor i při vysypávání koše nemusel běžet naplno. Obrovským překvapením byl sběr; vlhká ani vysoká tráva nečinily sekačce problém, a to i přes překážku ve formě plastového vyhazovacího tunelu. Velkou zásluhu na tom má okřídlený nůž s dobrými vyhazovacími schopnostmi. Celoplastový koš o objemu 70 l se při sečení plní velmi dobře, avšak chybí ukazatel plnění, takže nejednou jsme museli čistit zanesený vyhazovací tunel. Díky variabilnímu pojezdu byla možnost ho plynule regulovat, avšak ve svažitém terénu bylo třeba sekačce s rozjezdem trochu pomoci.

Cena 19.990 Kč patří k vyšším, nicméně stroj nabízí netradiční design a sekací vlastnosti patří do té lepší poloviny. Nesmíme zapomenout ani na motor – silný, moderní a spotřebuje málo benzinu. Avšak musíte si zvyknout, že po studeném startu kolísají provozní otáčky – jev běžný u motorů s automatickým sytičem.

JIKOV LTS 451 S:Jikov LTS

I levná sekačka může skvěle fungovat

Tato sekačka nám přichystala opravdu velké překvapení. Na první pohled vypadá jako obyčejná šedá myška, nadstandartně vybavená pouze velkými zadními koly o průměru 28 cm a přípojkou na mytí vodou. Stroj vyrábí italska firma Sigma, vlastněná společností AL-KO. Plechové šasi o pracovním záběru 51 cm skrývá univerzální nůž a celotextilní koš s plastovým dnem o objemu 70 l. Mulčovací klín v základní výbavě nechybí. Rukojeti jsou obyčejné, vybavené dvěma hrazdami a ovládáním otáček motoru. Trošku vadí, že bovdeny nejsou k rukojeti upevněné; překáží to hlavně při manipulaci se sběracím košem. Jako pohon byl zde zvolen technicky starší motor Briggs & Stratton série 675 s rozvodem SV, avšak vybavený autosytičem, takže starty byly bez problémů i za studena. Jednorychlostní pojezd je nastavený zhruba na 4 km/hod. Po nalití benzínu, nastartování a započetí práce následovalo v úvodu zmíněné překvapení: sekačka bezchybně naplnila celý koš, při sečení vysoké trávy se zahlcovala jen minimálně a dobře řádkovala posečený porost na plochu. Celkově se nám sekací a sběrací vlastnosti stroje velmi líbily. I manipulace byla bezproblémová, stroj patřil v testu k úplně nejlepším, značnou roli v tom hraje také nízká váha 35 kg. Stroj je dovozcem nabízen za cenu 10.990 Kč, poměr ceny a výkonu je zde mimořádně příznivý. Sekačka nenabídne žádné módní výstřelky, zato spolehlivou techniku a velmi dobré užitné vlastnosti.

Weibank WBWeibang WB 536 SKL:

Zajímavá sekačka pro nadšence

Uvedený model se záběrem 53 cm je novinkou letošního roku. Původní provedení se nabízí s motorem DOV od Briggsu, tento model je motorizován pohonnou jednotkou Kohler Courage XT7 o objemu 173 ccm s rozvodem OHV a litinovou vložkou válce. Sekačka vypadá na pohled velmi masivně, líbí se nám provedení všech detailů i spojů na ocelovém šasi. Žacímu noži nechybí výhozové lopatky a fíbrová podložka, chránící klikovou hřídel před ohnutím při nárazu. Další standardní výbavu představují: textilní sběrací koš s plastovým vrškem a ukazatelem naplnění s celkovým objemem 70 l, mulčovací klín, boční výhoz a čtyřrychlostní převodovka. Sekačka velmi dobře seče, sbírá i mulčuje. Ranní rosa nečinila stroji žádný problém, koš je naplněn až po výhozový tunel. Motor Kohler je oproti DOV nastaven na nižší otáčky vlivem maxima točivého momentu 9,5 Nm položeného na cca 2700 ot./min. Díky tomu má zajímavý brumlavý zvuk. Čtyřrychlostní pojezd je zvláštně nastavený – i na nejnižší rychlost jede sekačka poměrně svižně, ale sběrací vlastnosti jsou i tak na velmi dobré úrovni. Startování motoru je bezproblémové. Pokud je tráva velmi přerostlá, značně pomůže boční výhoz. Sekačku takřka nelze zahltit, velmi dobře nařádkuje i porost s výškou přes 20 cm. Celková váha stroje činí 45 kg. Stojí 11.490 Kč, což je vzhledem ke skvělým vlastnostem vynikající cena. Téměř dokonalý sběr, kultivovaný motor se snadným startem a možnost sekat i opravdu hodně vzrostlou trávu dělají ze sekačky ideálního kandidáta na nového pomocníka pro fajnšmekry a ty, kdo nemohou pro nedostatek volného času sekat každý týden.

VeGA 752 SH DOV: Vega

Obratný stroj i pro menší zahrady

Další letošní novinka. Záběr činí 51 cm, k pohonu je jako u Husqvarny využit Briggs & Stratton série 750 s pákovým rozvodem DOV a automatickým sytičem Ready start S2, zde navíc s pákou ovládání otáček. Základem stroje je plechové šasi s předním nárazníkem, přípojkou na mytí vodou, bočním a zadním výhozem a rukojeťmi s panelem, vybaveným dvěma prolisy pro uložení například mobilního telefonu a menší lahve s pitím. Sběrací koš o objemu 70 l je dělený, nechybí ani ukazatel naplnění. Sekačka nás potěšila špičkovými sběracími vlastnostmi, vyšší vlhká tráva jí nečinila žádný problém i přes standardní instalaci univerzálního nože, koš je dokonale naplněný. V nerovném terénu je manipulace bez problémů díky velkým zadním kolům o průměru 280 mm s imitací litých disků a nízké váze 36 kg. Při sečení vysoké trávy jsme důkladně prověřili zadní i boční výhoz. Ani v jednom případě jsme neshledali žádný problém, který by snížil její kvality. Zadním výhozem je tráva rozprašována mezi zadní kola, boční výhoz sečený porost elegantně nařádkuje podobně jako v případě Weibangu. Startování bylo za studena i za tepla bezproblémové. Jednorychlostní pojezd je nastavený na 4 km/h odpovídající pomalejší chůzi. Sekačku celkově hodnotíme jako poměrně propracovanou, vcelku se nám líbily všechny vlastnosti a výraznější slabinu jsme nenalezli. Za 11.490 Kč odvede opravdu precizní práci a nabízí i moderní design.

Honda HRXHONDA HRX 476 C1 VKE

Komfortní, ale také dražší

Trh nenabízí jen levnější a jednoduché stroje, své příznivce mají i sekačky s komfortními prvky výbavy a vyšší cenou. Proto jsme do testu zařadili i sekačku od Hondy, vyráběnou ve Francii, abychom si vyzkoušeli, jak se s takovým strojem pracuje. Základem řady HRX je plastové šasí z polystrongu. K dispozici jsme měli provedení se záběrem 47 cm, motorem GCV 160 s automatickým sytičem a variátorovou převodovkou. Rotostop, běžný u vyšších modelů, zde chyběl. Sekačka má konstrukčně velmi dobře řešeny prvky sečení a sběru: nůž je dvojitý, mulčování se ovládá pákou za motorem a sběrací koš o objemu 69 l nepostrádá plachtu, omezující prášení směrem k obsluze. Sečení je vskutku komfortní: i přes to, že na stroji chybí velká kola, manipulace je díky lehkému skeletu na velice dobré úrovni. Startování za studena ani tepla nečiní díky autosytiči problém. Ovládání pojezdu zde řeší dvoukřidélkový ovladač „Smart drive“. Rukojeť je jednodílná a její nastavení je řešeno podobným „rychlozpůsobem“ jako u Stigy. Oproti jiným modelům v levnější kategorii zde výrobce využívá opravdový variátor  – dva kužely v olejové lázni, takže nedochází k ničení pojezdového řemene. Sběr a mulčování funguje naprosto brilantně: sekačka bezchybně plní koš a díky variátoru si můžete dovolit mulčovat i porost s výškou přes 20 cm. V základní výbavě nehledejte mulčovací klín, uzávěr výhozu je součástí sekačky a ovládá se pákou, takže přepínat systém sečení můžete i za chodu motoru, ničemu to nevadí. Sekačka stojí nemalých 25.990 Kč, jedná se však o vynikající volbu pro náročného uživatele, který touží po maximálně vybaveném, pohledném a mimořádně komfortním stroji pro sečení zahrady s výměrou kolem 1500 m2.

Článek naleznete v časopisu Recepty prima nápadů č. 6/2012.